سه‌شنبه, 25 خرداد 1400

این پژوهش با هدف بررسی عوامل اثرگذار بر اعتماد خرید الکترونیکی محصولات ورزشی  انجام گرفته است. امروزه امنیت و عدم اعتماد مهمترین و اصلی ترین نگرانی مشتریان در خرید کالا و خدمات ورزشی اینترنتی می باشد. از آن جا که اعتماد مشتری هم از نظر منطقی و هم تجربی متغیر مهمی در روابط می باشد، لذا ضرورت دارد تا سازمانهای ارائه دهنده کالا و خدمات اینترنتی در جهت حفظ اعتماد و نگهداری مشتریان گام بردارند.

 در این مطالعه پرسشنامه ی طراحی شده با طیف پنج درجه ای لیکرت که تاثیر شش عامل شامل؛ اعتبار درک شده از سازمانها و شرکتهای ارائه دهنده کالا و خدمات ورزشی، عوامل زمینه ای و زیر ساختهای الکترونیکی کشور، عوامل فردی مشتریان ، دانش مشتریان، زمینه تجربی مشتریان در استفاده از خدمات اینترنتی و ریسک پذیری بر اعتماد مشتریان را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان ورزشی، ورزشکاران، مربیان و دانشجویان تربیت بدنی شرکت کننده در همایش تربیت بدنی بود،  که از بین آنها 366 نفر به طور تصادفی انتخاب گردیدند. نتایج نشان داد برترین اولویتهای اثرگذار بر اعتماد خرید الکترونیکی محصولات ورزشی شهروندان استان یزد شامل شهرت سازمانها و شرکتهای ارائه دهنده کالا و خدمات ورزشی، وجود زیر ساختهای امنیتی، سطح تحصیلات ، رضایت از خرید اینترنتی قبلی و قبول محصولات مرجوعی می باشند.

خرید الکترونیکی را می‌توان انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و ازطریق اینترنت بیان کرد. این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته‌است و پیش‌بینی می‌شود بیش از این نیز رشد کند. خرید الکترونیکی به هرگونه معامله‌ای گفته می‌شود که در آن خرید کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات کالا ویا خدمات منتهی می‌شود. خرید الکترونیکی شاخه ای از تجارت الکترونیک است، تجارت الکترونیک نه تنها شامل خرید از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت بردار ی از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد. البته مفهوم گسترده‌تر  تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک می‌باشد. 

از آن جایی که هزینه جذب یک مشتری شش تا نه برابر هزینه نگهداری مشتری قبلی است و همین طور مشتریان جدید از سود آوری کمتری برخوردار هستند، سازمانها در تلاشند تا روابط بلندمدتی را با مشتریان موجود خود برقرار نمایند. حفظ موفقیت آمیز مشتریان کنونی نیاز به جستجوی مشتریان جدید و ریسک بالقوه آن را کاهش میدهد. در دورهای که مشتریان حق انتخاب فراوانی دارند، ارائه دهندگان خدمات باید تلاش کنند تا همواره در خاطر مشتری باقی بمانند . میتوان به این نتیجه رسید که وفادار ساختن مشتریان و نگاه داشتن آنها در سبد مشتریانشان تنها در پرتو جلب اعتماد آنها به سازمان میسر خواهد بود. بنابراین، تغییر جهت بازاریابی و تکیه بر مشتری گرایی، که مبتنی بر اعتماد باشد، برای شرکتها یک الزام است تا یک فرصت اختیاری.

 

 

 

 
  علی محمد قانع، کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی
      |     |
تمام حقوق اين سايت متعلق به اداره کل ورزش و جوانان استان يزد ميباشد. استفاده از مطالب سايت با ذكر نام و لينك به اين سايت مجاز مي‌باشد.
Designed in
Narvan
 |  Powered by DCMS 3.2  |  Developed & Support By Diba Group